sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

52 viikkoa kuvahaasteita, viikko 8: laajakulma-/panoraamamaisemakuva / 52 week photography challenge, week 8: wide angle/panorama landscape

Viikon aiheena oli laajakulmainen, erityisesti panoraamamuotoinen maisemakuva. Kuvien neulominen kokoon useasta otoksesta on aina ollut osa työkalupakkiani kuvauksissa, mutta en ole hirveän usein tehnyt panoraamoja loppuun asti, vaan käyttänyt maisemakuvia yksittäin. Tämä muistuttaa hieman sitä, mitä elokuville tehtiin VHS-nauhoilla ja televisiossa ennen digisiirtymää.

The theme of the week was wide angle and especially panorama landscape. Stitching several pictures togerther has always been in my bag of tricks while photographing but I have rarely finished the panoramas later and usually i just pick one center picture to use. This reminds me of pan-scanned movies on VHS or analog television broadcasts.

Fuji X-Pro 1:ssä, kuten monessa muussakin nykykamerassa on sisäänrakennettu panoraamatoiminto, jota en ollut koskaan käyttänyt. En myöskään ollut lukenut käyttöohjeita kovinkaan syvällisesti, eikä siellä asiasta juuri lyhyen maininnan lisäksi kerrotakaan. Pysähdyin siis viileänä helmikuisena tiistaina Teatterisillan viimaiselle keskilevennykselle ja kokeilin. Vaakakuva ja suuri tiedostokoko tekivät panoraamoista aivan liian leveitä - tässä ei ollut tarkoituksena tehdä mitään boordinauhaa tai peittää purkutonttia ympäristötaiteella. Päänsin kameran pystyasentoon ja valitsin keskikoon - sen toisen - kokovaihtoehdon. M-koko tekee tiedostoista 2160*5120-kokoisia ja kuvasuhteeksi tulee klassista CinemaScopea lähestyvä 2,37:1.

Fuji X-Pro 1, like most modern cameras, has a panorama mode, which I had never used before. Neither had I read the instructions with concentration - not that there was much to read home about it. So, I stopped at the center of the Theater Bridge on a breezy February afternoon and took a crack at it. Horizontal camera orientation and Large file size created way too wide panoramas, which might work on a wall but not on a monitor, so I switched to Medium and turned the camera on its side. This resulted in 2160*5120 jpegs which are between 2,35:1 and 2,39:1, the most cinematic of aspect ratios.

Näkymä Teatterisillalta
Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/2,8, 1/250 s, ISO 400, Medium Panorama JPG
Näkymä Teatterisillalta
A view from the Theater Bridge

Panoraamatoiminto on pyyhkäisytyyppinen, eli valitaan alkupiste, painetaan laukaisinta ja käännetään kameraa tasaisen varmasti kohti päätepistettä, jossa joko painetaan paniikinomaisesti laukaisinta uudelleen, kamera antaa virheilmoituksen tai kamera havaitsee pyyhkäisyn olevan valmis. Tapahtumasarja on herkkä virheille: jos kamera liikkuu liian nopeasti tai hitaasti - yleensä liian hitaasti - kuvaus keskeytyy. Suljin räpsyy lakkaamatta ja luo tilanteeseen aluksi hieman liiankin kiihkeää tunnelmaa. Jos kuvassa on liikkuvia kohteita, lopputuloksena on haamukuvia ja muita häiriöitä. Toiminnon selvä etu on kuitenkin se, että kaiken onnistuessa kamera liittää kuvat yhteen ja tekee tarvittavat geometriakorjaukset, joten jälkikäsittelyn määrä on mukavan pieni. Panoraamoista tulee kuitenkin vain .jpg-tiedostoja, joten siltakuva olisi ehkä kannattanut valottaa taivaan mukaan.

The panorama mode works by sweeping i.e. one picks the starting point, presses the shutter release and turns the camera steadily towards the endpoint, where one either tries to stop the exposure by pressing the shutter release frantically, receives an error message from the camera or the camera determines the sweep complete. The process is sensitive and prone to errors: if the sweep is too fast or too slow - usually too slow - the the exposure is aborted. The shutter clicks incessantly creating initially an intensive atmosphere. Moving subjects create ghosts and aligning artifacts. The clear upside of the panorama mode is that when everything clicks the camera does most of the work aligning the parts and correcting the geometry. Some sharpening was required in addition to exposure and color adjustments. The panorama mode only creates .jpg files, so perhaps I should have exposed the bridge image for the highlights.

Ylikulkusillalta
Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/5,6, 1/250 s, ISO 1600, Medium Panorama JPG
Valotus taivaan mukaan, haamukuvia. Ylikulkusilta Paavo Nurmen Stadionille
Exposed for highlights, ghosting cars. Pedestrian overpass to Paavo Nurmi Stadium

Keräsin kuvien lisäksi askelia ja suuntasin kohti Paavo Nurmen Stadionia pysähtyen kuvaamaan panoraaman kävelysillalta. Aivan porttien sisäpuolelta avautui maisema, jonka pystyin heti kuvittelemaan suurena laajakuvana Kinopalatsin ykkösen "Pohjoismaiden suurimmalla kuva-alalla". Valoa oli vielä juuri riittävästi, joskin lumi ja kevyet pilvet tekivät siitä hieman latteaa. Fujin värit ovat yleensä suoraan kamerasta otettuna realistisemmat kuin Lorelain Canon-tyyppiset hieman voimakkaammat värit, joten kuvasta tuli vähän harmaampi kuin miten sen näin paikan päällä. Sävytin kuvan jälkeenpäin sinisemmäksi.

Next stop was the Paavo Nurmi Stadium. After the overpass panorama I found a scene that would look great projected on a large Scope screen. Thanks to the snow there was just enough light left in this direction. The Fuji creates better, more realistic colors straight out of the camera than Lorelai with her slightly more saturated Canon look. However the panorama turned out a bit gray and flat, so I made the final image a little bluer - like it was at that time.

Paavo Nurmen Stadion
Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/5,6, 1/250 s, ISO 3200,Medium Panorama JPG
Paavo Nurmen Stadion
Paavo Nurmi Stadium

Vastakkaisessa suunnassa näkyi auringonlasku ja hieman liikennettä rakennusten välistä. Maisema rajautui kahteen kerrostaloon niin sopivasti, ettei se mahtunut automaattipanoraamaan. Otin joitakin vierekkäisiä pystykuvia ja siirryin tukikohtaan neulomaan niitä yhteen. Auringonlaskun lämpimät värit sekoittuivat siniseen iltahämyyn luontevasti, työnsin värikylläisyysliukua voimakkaasti oikeaan ja sain aikaan karamellimaista väri-iloittelua.

Turning around I saw the Sun setting behind the buildings between me and the shipyard. The landscape was naturally framed by two blocks of flats, so using the automatic panorama was out of the question. I took four vertical exposures and proceeded back to the base to stitch them together. The warm colors of the sunset mixed nicely with the blue dusk. I pushed the saturation slider to the right and created a perfect organism of color.

Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/8, 1/250 s, ISO 3200, Velvia
Rajaamaton panoraamaneulos
Uncropped "open matte" panorama stitch

Olen aina pitänyt Super 35 -menetelmää mielenkiintoisena. Siinä kuvataan tavallista elokuvafilmiä suuremmalle pinta-alalle, mutta perimmäisenä tarkoituksena on rajata kuva jälkeenpäin laajakuvasuhteeseen, yleensä 2,40:1-kokoon. Laajakuva voidaan kuitenkin avata ylä- ja alareunoista televisioesitystä varten, jolloin kuvan sivuilta ei tarvitse leikata mitään pois. Kuvasuhteet kiehtovat minua.

I am very interested in Super 35 format. The idea is to expose a slightly larger film area than in normal 35 mm cinema film with the goal of reframing the image to a widescreen aspect ratio, usually 2,40:1. But the same film can be opened up for 16:9 television picture without needing to crop the sides off the scope ratio. I have technolust for aspect ratios.

Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/8, 1/250 s, ISO 3200, Velvia
1,4:1 IMAX

Olen myös aina kiinnostunut kuvanlaadusta. Parempaa laatua saa kuvaamalla suurempia kuvia. Alkaessani neuloa kuvia yhteen ja päästyäni onnistuneeseen lopputulokseen on todettava, että laatu on huimaavan hyvä. Valitettavasti jättiläismäiset yhdistelmätiedostot myös vaativat paljon muistia ja laskentatehoa. Vuodelta 2010 olevalla i7 860 / ATI HD5770 / 16 Gt / Win 10 -koneella pelaa pelejä, viikkaa valkuaisaineita sekä leikkaa ja renderöi sujuvasti teräväpiirtovideota, mutta keskusmuisti loppui täysin vasta, kun pidin Lightroomia ja Photoshopia auki yhtä aikaa ja prosessoin monesta osasta koostuvaa kuvaa. Ennen kuin edes unelmoin 50 megapikselin kuvista tai keskiformaatin Pentaxista, pitäisi uusia koko pöytäkone.

I am also hot for extreme image quality. Image quality tends to increase with larger images. After the first successful stitching I was very pleased: the image quality was astounding. Unfortunately these giant files require a lot of memory and processing power. A 2010 i7 860 / ATI HD5770 / 16 GB / Win 10 machine runs games, folds proteins and renders Full HD video without problems but the first time I ever ran completely out of memory was when I was running Lightroom and Photoshop and stitched these images together. Before I even dream of 50 megapixel photos or a medium format Pentax, I would have to upgrade my whole desktop PC.

Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/8, 1/250 s, ISO 3200, Velvia
2,37:1 'Scope

Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/8, 1/250 s, ISO 3200, Velvia
35 mm "Full frame" perspektiivikorjauksella
35 mm "Full frame" with perspective correction

Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/8, 1/250 s, ISO 3200, Velvia
2,37:1 perspektiivikorjauksella
2,37:1 with perspective correction

Fujifilm X-Pro 1 - Fujinon XF 23 mm f/1,4 R - f/8, 1/250 s, ISO 3200, Velvia
16:9 perspektiivikorjauksella
16:9 with perspective correction

Käyttämäni varusteet / the gear I used:
Fujifilm X-Pro1

Fujinon XF 23 mm f/1,4 R

Viikonloppuna paistoi aurinko ja päätin palata samalle paikalle Lorelai mukanani. Kuten aiemmasta rajaamattomasta yhdistelmäkuvasta voi päätellä, panoraamoja kuvatessa olisi hyödyllistä käyttää kamerajalustaa. Päätin kuitenkin kelin vuoksi kulkea mahdollisimman vähin kantamuksin ja kaikki kuvat ovatkin käsivaralta kuvattuja. Tämän vuoksi jouduin kuitenkin jättämään reunimmaisia osakuvia pois lopputuloksesta, mutta tärkein kohde pysyi aina kuvassa vääristymättömänä.

Weekend was very bright and sunny so I decided to return to the scene with Lorelai. As you can see from the uncropped stitch above, it would be useful to take panoramas using a tripod. For weather reasons I traveled lightly. Because of this I had to eliminate the outermost pictures from the stitched panoramas but the subjects of the images remained undistorted anyway.

Canon EOS 5D Mark III - Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM - 35 mm, f/16, 1/100 s, ISO 100
1,88:1 - suurin panoraamasta rajattavissa ollut kuva
1,88:1 - the largest "full" crop from the stitched panorama

Canon EOS 5D Mark III - Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM - 35 mm, f/16, 1/100 s, ISO 100
2,37:1

Canon EOS 5D Mark III - Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM - 35 mm, f/16, 1/100 s, ISO 100
1,66:1 Stanley Kubrickin suosima rajaamaton kuvasuhde, lähellä kultaista leikkausta
1,66:1 Stanley Kubrick's preferred open matte ratio, almost the Golden ratio

Canon EOS 5D Mark III - Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM - 24 mm, f/16, 1/100 s, ISO 100
2,37:1

Canon EOS 5D Mark III - Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM - 24 mm, f/4, 1/640 s, ISO 100
Turun Urheilupuiston isä, August Blomberg
The father of Turku Athletics Park / Paavo Nurmi Stadium, August Blomberg

Jo Fujin kuvien kanssa oli jonkin verran ongelmia, mutta Lorelein 25-32 Mt raakatiedostojen neulominen yhteen jumiuttivat koneeni minuuttikausiksi. Photoshop kaatui useasti. August Blombergin profiilikuvasta tuli 1,98 Gt kokoinen ja se muodostui vain kuudesta kuvasta.

I had some performance issues with the Fuji stitches but with Lorelei's 25-32 MB raw files the stitching froze my computer for minutes at a time. Photoshop crashed several times. August Blomberg's profile picture was stitched from only six photos and the file size grew to 1,98 GB.

Käyttämäni varusteet / the gear I used:
Lorelai
Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM

Parempilaatuiset, isot kuvat voi käydä katsomassa Flickrissä. Suosittelen.
You can see high resolution photos at Flickr. Highly recommended.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti